Vorlesen

Forschung

Rankings

Das Department für Fremdsprachliche Wirtschaftskommunikation orientiert sich am ERIH-Ranking der European Science Foundation. Alle dort gelisteten Zeitschriften gelten als A-wertig. Ergänzend zu diesem allgemeinen Rating hat das Department für Fremdsprachliche Wirtschaftskommunikation eine limitierte Anzahl von A-wertigen Zeitschriften seinen spezifischen Schwerpunkten zugeordnet (Zusatzliste). Ein departmentinternes Verlagsranking gilt für Monographien und Beiträge in Sammelbänden.

Genauere Informationen finden Sie in den Regelungen für die Vergabe der Leistungsprämien für besondere Forschungsleistungen.

Prämierte Forschungsleistungen 2020

Folgende KollegInnen wurden im Jahr 2020 für im Vorjahr erschienene Publikationen ausgezeichnet:
 

Artikel in Fachzeitschrift

Lutzky, Ursula and Lawson, RobertGender politics and discourses of #mansplaining, #manspreading, and #manterruption on Twitter. Social Media + Society 5/3.
Lutzky, Ursula“‘But it is not prov’d’. A sociopragmatic study of the discourse marker but in the Early Modern English courtroom”. Journal of Historical Pragmatics 20/1, 1-19.
Handford, Michael and Koester, Almut‘The construction of conflict talk across workplace contexts: Towards a theory of conflictual compact’, Language Awareness 28(2):186–20.  Special issue on ‘Language Awareness in Professional Communication’.
Kopf, SusanneContent policies in Social Media Critical Discourse Studies: The invisible hand of social media providers? CADAAD Journal. 11 (1), 1-19.
Mautner, Gerlinde and Leamonth, MarkFrom administrator to CEO: Exploring changing representations of hierarchy and prestige in a diachronic corpus of academic management writing. Discourse & Communication. 1-21.
Pilar Pérez Cañizares und Johannes SchnitzerEl uso de herramientas lexicográficas ante problemas terminológicos: estrategias de profesores y estudiantes de ELE/EL2, Journal of Spanish Language Teaching, 6:1, 1-13.
Rainer, FranzOrigen y andanzas del término económico 'dita' Revista de filología espanola. 99 (1), 145-162.
Rainer, FranzThe benefit of the pan-Romance perspective: A new attempt to solve the tecedor/tecedeira puzzle. Word Structure. 12 (1), 127-151.
Rainer, Franz, Hrsg.Word formation in Romance. Edinburgh: Edinburgh University Press.

 Herausgeberschaft

Lutzky, Ursula and Nevala, Minna (eds.).Reference and Identity in Public Discourses. Amsterdam: John Benjamins.
Koller, Veronika, Kopf, Susanne and Miglbauer, Marlene, Hrsg.Discourses of Brexit. Oxon: Routledge.
Rainer, Franz, Gardani, Francesco, Dressler, Wolfgang U. and Luschützky, Hans ChristianCompetition in inflection and word-formation (Series: Studies in Morphology, 5). Cham: Springer.

Beitrag in Sammelband

Göke, ReginaKontiguität und Kontext - Zur Verwendung spanischer Akteur>Akteur-Metonymien. In: Wörtlichkeit und darüber hinaus. Semantische Spezifizierung und pragmatische Anreicherung, Hrsg. Liedtke, Frank, 85-100. Tübingen: Stauffenburg.
Hoffmann, EdgarNamen in der Wirtschaftswerbung als Elemente patriotischer Traditionen in Russland. In: Werbegeschichte(n): Markenkommunikation zwischen Tradition und Innovation, Heinemann, Sabine (Hrsg.). Wiesbaden: Springer Fachmedien 2019, 233-251.
Nevala, Minna and Lutzky, UrsulaPragmatic explorations of reference and identity in public discourses. In: Lutzky, Ursula and Nevala, Minna (eds.). Reference and Identity in Public Discourses. Amsterdam: John Benjamins, 1-16.
Lutzky, Ursula and Kehoe, Andrew‘Friends don't let friends go Brexiting without a mandate’: changing discourses of Brexit in The Guardian. In: Koller, Veronika, Kopf, Susanne and Miglbauer, Marlene (eds.). Discourses of Brexit. Oxon:  Routledge, 104-120.
Kopf, SusanneFrom 'country' to 'confederation' debating terms of reference for the EU on a Wikipedia talk page. In: Reference and Identity in Public Discourses, Hrsg. Lutzky, Ursula, Nevala, Minna, 159-180. Amsterdam: Benjamins.
Kopf, SusanneGet your shyte together – Wikipedia’s treatment of ‘Brexit’. In: Discourses of Brexit, Hrsg. Veronika Koller; Susanne Kopf, Marlene Miglbauer, 155-170. New York: Routledge.
Koller, Veronika, Kopf, Susanne and Miglbauer, MarleneIntroduction: context, history and previous research. In: Discourses of Brexit, Hrsg. Veronika Koller, Susanne Kopf, Marlene Miglbauer, 1-13. Oxon: Routledge.
Matrisciano, SaraDer wirtschaftliche Wert der Diatopie: externe Unternehmenskommunikation am Beispiel dialektaler Gaststättennamen zwischen (G)Lokalisierung und Entgrenzung. In: Werbegeschichte(n). Markenkommunikation zwischen Tradition und Innovation, Hrsg. Sabine Heinemann, 207-232. Wiesbaden: Springer VS.
Gardani, Francesco, Rainer, Franz and Luschützky, Hans ChristianCompetition in morphology: A historical outline. In: Competition in inflection and word-formation (Series: Studies in Morphology, 5), Hrsg. Rainer, Franz, Gardani, Francesco, Dresser, Wolfgang U., Luschützky, Hans Christian, 3-36. Cham: Springer.
Thielemann, NadineFrom Poland to #SanEscobar. On strategies subverting political discourse on Twitter. In: Lutzky/Nevala (eds): Reference and Identity in Public Discourses. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 251-280.
Wenzl, Nora‘This is about the kind of Britain we are’: discursive constructions of national identities in parliamentary debates about EU membership. In: V. Koller, S. Kopf, and M. Miglbauer, eds. Discourses of Brexit. London: Routledge, 32–47.

Prämierungen in den vergangenen Jahren

Gesamtüberblick Prämierte Forschungsleistungen