Forschung

Ausrichtung

Die Forschung des IHM gliedert sich in Mikro- und Makrobetrachtungen. Das Team des Instituts beschäftigt sich mit folgenden Themengebieten:

  • Institutionelle Ebene

    • Strategie, Organisation und Führung im Anwendungsfeld Hochschulen mit speziellem Fokus auf Universitäten

    • Change und Anpassung von Universitäten

    • Governance und Performance von Business Schools

  • Systemebene

    • Wettbewerbsfähigkeit von Wissenschaftssystemen

    • Impact von Universitäten

    • Neue Geschäftsmodelle für verschiedene Hochschultypen

Dabei werden Themen und Fragen häufig auf Basis empirischer Untersuchungen und anhand von internationalen Praktiken und Vergleichen bearbeitet (comparative perspective).

Dissertationsthemen

  • Competitiveness and Innovative Capacity of National Science and Higher Education Systems: A Comparative Study

  • Governance and Performance of Institutions of Higher Education: A Study of Business Universities and Faculties

  • Business Models for Universities of the Future: Scenarios and Approaches

  • Strategy and Innovation in Expert Organizations: the case of universities

  • Convergence and Differences of Mission and Strategy in Business Schools 

Bei Interesse an einem der Themen und entsprechenden einschlägigen Vorkenntnissen (Forschungserfahrung und Kenntnisse der sozialwissenschaftlichen Methoden) kontaktieren Sie bitte Frau Prof. Sporn zwecks Terminvereinbarung

Dissertations-Titel von Bernhard Böhm: „The HigherEd merger scorecard: A balanced scorecard adaptation in the context of higher education mergers”

Dissertations-Titel von Ana Godonoga: „Organizing for social impact in higher education: An analysis of institutional pressures and organizational responses using the case of business schools"

Projekte

The New Silk Road – Implications for higher education and research cooperation between China and Europe, in collaboration with a network of international experts from Europe, Asia and USA

The Entrepreneurial Capacity of Universities Improving the Competitiveness of Regions: A Comparative Analysis

A Global Positioning Strategy in Marketing to International Students, Anglo-American and Central European Style, together with Professor Gary Rhoades, University of Arizona

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Links / Netzwerke