Univ. Prof. DDr. Bernadette Kamleitner

Forschungsschwerpunkte
Consumer Psychology
Psychological Ownership
Consumers and Digitalization
The Psychological Power of Boundaries
Financial Decisions and Mental Accounting
Wer bin ich und was mache ich?
Prof. DDr. Bernadette Kamleitner leitet das Institute for Marketing & Consumer Research an der WU Wien. Nach Berufspraxis im Bereich Consulting promovierte sie sowohl in Psychologie als auch Handelswissenschaften. Vor ihrem Ruf an die WU im Jahr 2012 als Professorin für “Marketing with focus on consumer behavior” forschte und lehrte sie an österreichischen (Universität Wien – Wirtschaftspsychology) und englischen (Queen Mary und Birkbeck, University of London) Universitäten. Seither kamen weitere Forschungsaufenthalte in Australien (QUT), den USA (Virgina Tech) und Großbritannnien (Cass) hinzu.
Gemeinsam mit ihrem Team, einem internationalen Netzwerk an Forschungspartner*innen, Studierenden und einer Reihe namhafter Praxispartner*innen erforscht sie wie sich Marketingaktivitäten, Marktentwicklungen und gesellschaftliche Veränderungen auf das Erleben und Verhalten von Konsument*innen auswirken. Zurzeit beschäftigt sie sich beispielsweise mit folgenden Fragen:
Wie können kleine Änderungen von Verpackung und Düften die Wahrnehmung beeinflussen?
Wie beeinflusst Digitalisierung Gefühle von und Wünsche nach Besitz (Stichwort: Sharing Economy)?
Was braucht es damit Menschen auf ihre eigenen und die Daten anderer besser achtgeben?
International bekannt ist Prof. Kamleitner vor allem für ihre Expertise im Bereich der Besitzforschung. Sie ist Initiatorin der weltweit ersten interdisziplinären Konferenzen zu Besitzforschung , gibt gemeinsam mit ihrem Team einen renommierten wissenschaftlichen Blog zum Thema (thescienceofownership.org) heraus und initiierte eine weltweit einzigartige themenspezifische Sammlung in der Bibliothek der WU Wien. Bernadette Kamleitner verfügt über ein umfangreiches Verzeichnis an Publikationen in renommierten internationalen Journalen und agiert als Reviewer und Member des Editorial Boards für zahlreiche Fachzeitschriften und Förderinstitutionen. Eine Reihe von Auszeichnungen in Wissenschaft (z.b., EACR Best Paper Award, Jane Beattie Scholarship, JCM Outstanding Reviewer Award) und Lehre (z.B., Lamb-Hair-McDaniel AMS Teaching Award, Preis für Innovative Lehre der WU Wien) dokumentiert ihr über die akademische Forschung hinausgehendes Engagement. Prof. Kamleitner teilt ihre Expertise auch regelmäßig mit anderen Institutionen. Beispielsweise ist sie Mitglied des Ethiksenats des österreichischen Werberats berufen, war Präsidentin der Transfergesellschaft WWG Forum Marketing und ist wissenschaftlicher Beirat des CMC der Akademie der Wissenschaften.
About me
Prof. DDr. Bernadette Kamleitner heads the Institute for Marketing & Consumer Research at WU Vienna. After working as a consultant she went back into academia and obtained two PhDs, one in Psychology and one in Business Studies. In 2012 she was appointed as full professor in “Marketing with focus on consumer behavior”. Prior to that she taught and conducted research at different Austrian (University of Vienna – Economic Psychology) and British(Queen Mary and Birkbeck, University of London) universities. Since she has also had research visits to other Australian (QUT), U.S. (Virgina Tech) and British (Cass) universities. Broadly speaking her research investigates the influence of marketing activities, market developments and societal changes on the way consumers experience and engage with market offerings. Jointly with her team, an international network of collaborators, her students and several well-reputed corporate partners she engages in a variety of research projects. At the moment, for instance, she addresses the following questions:
How do small changes in packaging and scent affect consumer responses?
Does an increase in digitalization in society affect the desire for and experiences of ownership (Keyword: Sharing Economy)?
What does it take for people to take better care of their own and others data?
Internationally, Bernadette is best known for her expertise in the area of ownership and in particular psychological ownership. She initiated the worldwide first interdisziplinary conference on the subject matter, edits a renowned scientific blog on the topic together with her team (thescienceofownership.org) and instigated a unique, topical collection of scholarly writings on the matter at WU library. Bernadette Kamleitner has published numerous articles in internationally well reputed journals and acts as a member of the editorial board and reviewer for multiple journals and funding bodies. A range of awards for academic scholarship (e.g., EACR Best Paper Award, Jane Beattie Scholarship, JCM Outstanding Reviewer Award) and teaching (e.g., Lamb-Hair-McDaniel AMS Teaching Award, Award for innovative teaching at WU Vienna) and regular media mentions attest to the fact that she engages beyond the ivory tower. To name but a few other contributions. Bernadette is member of the ethik senate of the Austrian Advertising Council, was president of the transfer society WWG Forum Marketing and is member of the scientific advisory board of the CMC of the Academy of Sciences.
Über uns/About us